امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

من انقلاب، سی سال دارم!

شنبه, ۳ اسفند ۱۳۸۷، ۱۱:۵۳ ق.ظ

سال ششم-(دوره ی جدید)-شماره ی پنجاه و یکم-بها:3 دقیقه

بسم الله

انقلابمان رسید به سی!

من انقلاب، سی سال دارم!

مشق شب:تفکر؟ تعقل؟ اندیشه؟ نمی شناسم! مرده است انگار!

امام حسن(علیه السلام) فرمود:

از تفکر و تعقل‌ غافل‌ نشوید. زیرا تفکر حیات‌ بخش‌ قلب‌ آگاه‌ و کلید درهاى‌ حکمت‌ است‌.

بحار الانوار ، ج78 ، ص115

شهرهای دیگر را نمی دانم. اما تهران که این طوری است. انگار کن که به جای مانتوی تنگ، "غر" زدن مد شده است برای ملت. یعنی هر جا بنشینی، برای همرنگ جماعت شدن باید نق بزنی. بگویی که اه اه! این چه آشی است که پختند برایمان. آن وقت جالب این جاست که از آن طرف، تلویزیون را که روشن می کنی اوضاع به نحوی دیگر است. خبر از فتوحات فراوان است و اختراعات و اکتشافاتی که -الحق و الانصاف- اتفاقات بزرگی است. اما بعد از سی سال، چرا این شیرینی ها به کام مردم نمی نشیند؟ مشکل کار کجاست؟

حلقه مفقوده
اختراع داروهای جدید، پیشرفت در صنعت نانو، فناوری های هسته ای و دست آخر پرتاب ماهواره امید. اگر بخواهیم منصفانه بنگریم، می بینیم که این ها اتفاقات کمی نیستند. اما چرا این اختراعات، اکتشافات و پیروزی های مختلف در عرصه علمی و صنعتی به کام مردم -منظورم اهالی تهران است- نمی نشیند؟ چرا وقتی رییس جمهور می گوید بیکاری این قدر کاهش پیدا کرده، کسی خوشحال نمی شود؟ چرا پیشرفت جامعه ما، به چشم نمی آید؟ این چراها جواب دارد. جواب آن هم یک حلقه مفقوده بیش تر نیست. خیلی نمی خواهم کلام را بپیچانم و به اصطلاح طوری بنویسم که شانس نفوذش در خواننده بیش تر شود. فقط می خواهم حلقه مفقوده را بگویم و اظهار کنم که حاضرم در برابر این حرف، ساعت ها بحث کنم.

انقلاب ما از هر نظر که بگویی موفق بوده است. در بخش صنعت، اقتصاد، علم، پژوهش، سیاست و هر بخشی را که دست بگذاری، نسبت به 30 سال گذشته و با در نظر گرفتن محدودیت ها، جهش های قابل ملاحظه ای را می بینیم. اما یک بخش اصلی است که در این سی سال تقریبا به صورت مطلق نادیده گرفته شده است. بخشی که باید این موفقیت ها را تبیین کند و آن ها را به زبان ساده به مردم بفهماند. قرار بود خیلی کلام نپیچد. ساده بگویم: انقلاب ما در بخش فرهنگ -شاه کلید بخش ها- موفقیت چشمگیری نداشته است.

وقتی بخش فرهنگ رشد نکرده باشد، یعنی مملکت صنعت نشر خوبی ندارد. یعنی روزنامه های خوبی چاپ نمی شود، کتاب های خوبی منتشر نمی شوند. یعنی موفقیت ها در حد اخبار ساعت 21 باقی می ماند. تکراری می شود. لوث می شود. گم می شود.
وقتی بخش فرهنگ مغفول مانده باشد، یعنی سینمای کشور تعطیل است. یعنی فیلمی ساخته نمی شود که مردم را بر سر آرمان های خود معتقد و ملتزم کند. یعنی مردم همه چیز را کم کم فراموش می کند. گم می شود.
وقتی بخش فرهنگ فراموش شود، یعنی رسانه کشور جریان ساز نیست. یعنی پزندگان مکتوب، دیداری، شنیداری و آنلاین کشور خوابند. برای همین می افتند در یک دور تسلسل. "غر" می زنند و این غر زدن را به مردم هم منتقل می کنند. گم می شود.
وقتی بخش فرهنگ کم رنگ باشد، تولید فکر در کشور تقریبا به صفر می رسد. فرهنگسراهای کشور نهایتا کلاس خیاطی یاد می دهند و سطح تفکر مردم تنزل پیدا می کند. آن وقت است که مردم تفکرات خود را به جو غالب ترجیح می دهند. گم می شود.
وقتی بخش فرهنگ گم شود، استاد دانشگاه مملکت هم همانند رفتگر سر کوچه سخن می گوید. جریان نمی سازد، مخ تعطیل است. آن وقت دانشجوهایش هم تمام دغدغه هایشان در حد کم ترین مشکلات مملکت متوقف می شود. گم می شود.

بخش فرهنگ -بر خلاف دیگر بخش های کشور- از سی سال گذشته تاکنون حرکت لاک پشتی داشته است. حال که به سی سالگی انقلابمان رسیده ایم، می بینیم کلی دستاورد داریم که به دلیل تعطیل بودن اندیشه ها، این دستاوردها در سطح افزایش خطوط تلفن ثابت و همراه و امثالهم تنزل پیدا می کند. اصل انقلاب مغفول می ماند. گم می شود.

وقتی بخش فرهنگ خاک گرفته باشد...


و...آن ها:با تشکر از دوستان خوب و مهربانی که به حقیر و این وبلاگ در این هفته لطف کردند.

وبلاگ کاغذ کاهی -- وبلاگ صدای عجیب -- وبلاگ بی سایه بان -- وبلاگ یکشنبه ها -- وبلاگ بادبادک باز -- وبلاگ چرک نوشت های یک بچه آخوند -- علی ابوالفتحی -- وبلاگ ساعت شنی -- وبلاگ بچه های آسمان -- وبلاگ صلیب نقره ای -- پناه -- حامد خانی -- وبلاگ تردید خاکستری -- وبلاگ سلوک -- وبلاگ کرشمه -- وبلاگ عاشوراییان

۸۷/۱۲/۰۳

نظرات  (۱۶)

۰۳ اسفند ۸۷ ، ۱۲:۱۲ محمد آرمند
و نسخه‌ای هم نداری شما برای درمان‌اش، جز همان غر زدن.
==========================
پاسخ حسن:
وقتی می گویم فرهنگ، یعنی به خودم هم گیر داده ام. درگیر همان نسخه ام. شما نسخه ای سراغ داری؟
۰۳ اسفند ۸۷ ، ۱۲:۱۳ محمد آرمند
نکته‌ی بعد هم به نظرم این‌است که بدبینی شما شدید است؛ یعنی 0 درصد را بدآمدی. منصفانه نیست.
=================================
پاسخ حسن:
من کجا گفتم 0 درصد آن هم به صورت مطلق؟ عبارت های نسبی را ببینید:
از متن:"اما یک بخش اصلی است که در این سی سال «تقریبا» به صورت مطلق نادیده گرفته شده است."
از متن:"انقلاب ما در بخش فرهنگ -شاه کلید بخش ها- موفقیت چشمگیری نداشته است."
از متن:"وقتی بخش فرهنگ کم رنگ باشد، تولید فکر در کشور «تقریبا» به صفر می رسد."
مسلما این تولید در عدد صفر مطلق نیست و کارهای موردی انجام شده است. اما این کارهای موردی مداوم نبوده است. من حرفم این است: نسبت به بخش های دیگر کشور، در بخش فرهنگ تولید نسبی صفر داشته ایم. شاید این طوری بهتر باشد.
ول کن بابا همون غر زدن بهتر از تحلیل کردن. غر بزنی همه میان میخونن و ازت تعریف کنن :(
==================================
پاسخ حسن:
این همه دیگران برای جاهای دیگر مملکت غر زدند، یک بار هم ما غر بزنیم. بشویم همرنگ جماعت. عیبی دارد؟
۰۳ اسفند ۸۷ ، ۱۲:۵۸ مهدی سعیدی
آیا لزوماً باید موفیقت در فرهنگ را وابسته به پیشرفت در لوازم غربی آن چون رسانه‌های دیداری و شنیداری دید؟
تعریف از فرهنگ چیست؟
آیا رشد دینی و نماد های آن و حتی فرهنگ کار و نیز فرهنگ سیاسی که بسیار رشد کرده از دید شما مغفول است؟
حتماً باید نمادهای رسانه‌ای آن پیشرفت بکند؟ مثلاً آیا منابر که بسیار تاثیر گزاری ان از هر روزنامه و فیلمی بیشتر است باید نادیده گرفته شود؟
==================================
پاسخ حسن:
من منظورم فقط رسانه ها نبود. هر چیزی که به فرهنگ مملکت مربوط شود. حال می خواهد فرهنگ کار باشد، فرهنگ سیاست، فرهنگ شهرنشینی و هر چیزی که تو بگویی. شاید به خاطر علقه ام به رسانه، پارتی بازی کرده ام و وجه رسانه ایش را بیش تر جلوه داده ام. شما ببخش.
سلام...البته حالا این لاک پشته بدم نرفته ها؟!
بمناسبت ایام انقلاب من یه مطلبی نوشته بودم اونجا وقتی به همین موضوعی که شما گفتید می پرداختم بنظرم اومد که نفقط در زمینه ی فرهنگ که توی همین زمینه ها که شما بعنوان دستاوردهای بزرگ انقلاب اسم بردید یه مشکل عمده وجود داره و اون جزیره ای عمل کردنه!
در بخش فرهنگ در بخش نظامی در بخش اقتصاد ما باید دنبال شبکه ای عمل کردن باشیم!
اگر در برابرمون یک ناتو ی فرهنگی ،نظامی،سیاسی هست باید یه مجموعه منسجم اینطرف وجود داشته باشه!غر زدن بخاطر اینه که یه جریان دنبال اینه کام مردم همیشه تلخ باشه این جریان وحدت داره!بطور مثال یکیشون یه دروغ میزنه و هزار تا پیاده نظام رسانه ایشون شاخ و برگش میده!هر پیشرفتی که ماکردیم این هوچی گرهای متحد!!اینطوری تلخش کردند!
شاید فریاد های ولایت فقیه در مورد وحدت ملی و انسجام اسلامی و یا وحدت و حوزه و دانشگاه
از همین باب باشه!
۰۳ اسفند ۸۷ ، ۲۳:۵۱ محمد آرمند
از متن:”اما یک بخش اصلی است که در این سی سال «تقریبا» به صورت مطلق نادیده گرفته شده است.”
از متن:”انقلاب ما در بخش فرهنگ -شاه کلید بخش ها- موفقیت چشمگیری نداشته است.”
از متن:”وقتی بخش فرهنگ کم رنگ باشد، تولید فکر در کشور «تقریبا» به صفر می رسد.”
به هیچ جه این حرفت رو قبول ندارم؛ خیلی بی‌منطق و مدرکه ‌که بگی: «تقریبا» به صورت مطلق...!!! هیچ حرکتی انجام نشده (این عبارتت=مطلقه)
به نظرم کار شده، خیلی هم شده اما کم‌کاری شده. مصداق‌هایی که آوردی هم حتی بعد ازانقلاب دگرگون شدند ولی باز هم خیلی کم‌کاری شده. اصلا این نگاه غیرکلان رو نمی‌پسندم برای نقد کردن.
سلام .به نظر بنده فارغ از دغدغه هایی که در زمینه ی ساختاری وارد است .
وظیفه ی انقلابها لزوما کار فرهنگی نیست:بلکه بستر سازی برای ان است...
ولی بعد از ان بار مسولیت به دوش خود افراد و تک تک انهاست...همانطور که امام راحل فرمودند"تا این غربزدگی و شرق زدگی در ملت ماست هیج امیدی به اصلاحات نیست .باید تمام همتمان را صرف کنیم که خودمان را از این وابستگی فکری بیرون بیاوریم( به واژههای "ملت"و "خودمان" در کلام امام توجه کنید)
حال با اینکه در سال758 حدود 35 میلیون افراد ملت "استقلال و خود باوری فرهنگی "داشتند و انقلاب هم زمیه ساز این ها و ارزشهای دیگری چون: ایحاد روحیه ایثار و شهالدت طلبی:احیای روحیه ی امر به معروف و نهی از منکر و...بود.
حال با این همه بستر سازی فرهنگی مگر چه اتفاقی افتاد که نسل اول اکثرا عامل به بیشتر ارزشها بودند ولی بعداز گذشت چند سال نه تنها (عده ای از) خودشان بلکه 2 نسل بعد هم از ان ارزشها فاصله گرفتند.
چرا عده ای از خانواده های شهدا و امرین به معروف اول انقلاب از این روحیه ها فاصله گرفتند؟؟؟
ایا علت این نیست که تک تک افراد جامعه ان نسل:
اولا: امروزه کمتر عامل به ارزشها هستند
ثانیا:انهایی هم که عامل هستند .نتوانستند به نسلهای بعدشان بخوبی ارزشها راانتقال دهند؟
..."و فردا هم بنده و شما هستیم که باورهای فرزندانمان را میسازیم"
سلام بر حسن
اصلا مشکل بالاتر است به نظر حقیر به نظرم نپرداختن مشکل نیست قشری پرداختن مشکل است.
وقتی در مرکز فرهنگ دینی یعنی حوزه و در مرکز حوزه یعنی قم تمام دغدغه حضرات ریش تراشیده و کامپیوتر داشتم و دیر حجره آمدن یک طلبه باشد و وقتی که ما فرهنگ ساز بی فرهنگ تولید می کنیم این طبیعی است که همواره در درکات بی فرهنگی غرق شویم
ما در کل مخلصیم
زیارت نمی کنیم شما را؟ نه در دانشگاه و نه جای دیگر نکند .....
یا علی
نسخهایکهمن برای شما می نویسم مرگ است
سلام آقای میثمی؛
سر حرف بسیار مهم و گسترده ای رو باز کردین. این سومین باریه که میام تا نظرمو براتون بنویسم اما دوبار قبل مثلاً خلاصه حرفهام اونقدر طولانی شد و البته هنوز خیلی حرفهای دیگه هم باید می نوشتم که صفحه رو بستم.
با کلیت حرفتون کاملاً موافقم و البته این "غر زدنها" اونقدرهام بی فایده نیست. حداقلش اینه که دیگرانی که این دغدغه رو دارن می فهمن که تنها نیستن. و همین یعنی همراهی و "اجتماع"
همونی که دست خدا باهاشه.
اما کنار این حرفها باید کارها رو هم شروع کرد.
قل انی اعظکم بواحده: " قوموا لله مثنی و فردی"
و البته درافشانی پیامبر که: اگر میخواهید چیزی را به کسی بیاموزید آنرا نگویید بلکه به آن عمل کنید.
باید شروع کرد، حداقل از خودمون، خانواده مون، دوستامون و...
باید اطلاعاتمونو (اطلاعات درستمونو) بیشتر کنیم . باید یاد بگیریم و عمل کنیم.
باید قدر "ارزشها" رو بدونیم و عامل بشیم تا با ندونم کاریمون اونها رو بی ارزش نکنیم یا ضد ارزش.
و ای کاش بتونیم یاد بگیریم که هر جا که بریم و به هر جا که برسیم بازم مخلوق خداییم و بسوی او برمیگردیم تا نکنه به هوای نعمتی که "خدا " بهمون داده هوا برمون داره و به رب کریممون "غره " بشیم.
اگه اینارو یاد میگرفتیم دیگه هیچوقت از جاهلان مقدس مآب و عالمان بی دین نمیشدیم تا کمر امام صادق (علیه السلام) از کار و عمل ما...
حال ندارم چیزی بگم....
فقط دلم برات تنگ شده!!!
۰۵ اسفند ۸۷ ، ۲۱:۲۱ صلیب نقره ای
شهادت امام رضا(ع)و امام حسن(ع) تسلیت عرض میکنم....
سلام.شب شهادت نبی مکرم اسلام و امام حسن مجتبی(علیهما سلام)از سیب خوشبو توقع داشتیم...مطلب امام حسنت کو؟؟؟
رفیق برای اولین بار باهات خیلی موافقم!
اول سلام، دوم سال نو مبارک، سوم از شما دعوت می کنیم در مسابقه وبلاگ نویسی دانشجویان سراسر کشور شرکت کنید، چهارم لوگوی مثلثی درسایت هست، لطف می کنید اگر آن را در وبلاگ خود بگذارید، پنجم به دیگران اطلاع دهید.
یا علی
http://qc.ut.ac.ir/weblog.htm
انقلاب تو سی سال داری و ما (ایرانیان) تورا بنیان نهادیم ، اما الان ما را که مادران و پدرانت هستیم کنار گذاشته اند و خود مادرخوانده ها و پدرخوانده ها مراقبتت میکنند ، اگر بخواهم نظری درباره توبدهم به من تهمت بی دینی مقابله با نایب امام زمان توهین به مقدسات میزنند و دست آخر هم آقای احمد خاتمی در خطبه اش می گوید انتقاد از سران تو مقابله با خداست ، فرزند من ، ما ایرانیان فراموش کردیم که خود خواستار ایجاد تو شدیم ما را ببخش والدین خوبی نبودیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی