امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۵ ثبت شده است

بسم الله

ولی خودمونیم ها!خرمشهر را کی آزاد کرد؟اگر می خواستیم دل ببندیم به چهار تا سلاحی که داشتیم که فاتحه مون خونده بود.یه نیروی دیگه کار رو می چرخوند.یه نیرویی که صدام و آدم هاش اصلا تو محاسباتشون توجهی بهش نداشتند.یه نیرویی که امروز من و تو کم تر پیشش می ریم.

اما حالا نوبت من و توست.حالا باید حرف جوون های اون زمان رو در دنیا جار بزنیم.حرف های نویی که سال 57 براش انقلاب کردیم.بجنب رفیق!دیر می شه ها...!

فکر کردی همت و باکری و چمران امثالهم یک دست زیاد تر از من و تو داشتند یا مثلا به جای دو تا چشم سه تا چشم داشتند؟نه بابا.فرق من و تو با اون آدم های موفق اینه که اون ها خودشون رو در یه نیروی بزرگ تر(همون نیرویی که خرمشهر را آزاد کرد)ذوب کردند...اوه اوه!خیلی شعاری شد.فارسی ش می دونی چی می شه؟با خدا رفیق بودن.با ائمه عین کف دست بودن.سعی می کردن زندگی کنن.نه فقط زنده باشن.خودت دیگه راه هاش رو بهتر می دونی.

بیا سعی کنیم یه جوری از این روزمرگی لعنتی خودمون رو خلاص کنیم.هر روز بهتر از دیروز.عین صا ایران!

راستی یه سئوال.همت ها و باکری ها و چمران ها الآن کجان؟


مشق شب:بیایم ذوب بشیم.باشه؟

امام حسن(علیه اسلام):

هرگاه خواستى عزّتى پیدا کنى، بدون این که عشیره‏اى داشته باشى، و هیبتى پیدا کنى، بدون این که سلطنتى داشته باشى، از خوارى نافرمانى خدا خارج شو و داخل عزّت طاعت خدا گرد.

بحار الأنوار، ج‏44، ص 138، باب 22، ح 6


ببخشید!چند لحظه...

در امتداد عشق...

این هفته یک یادواره ی فتح خرمشهر داریم.اگر دوست داشتید تشریف بیاورید.هم زیارت است هم سیاحت هم عبادت هم عنایت هم ریاضت هم صداقت هم...(بازم بگم یا کم آوردید؟!)

زمان:دوشنبه 1 خرداد 1385-ساعت 13:30 الی 15
مکان:قم-انتهای 45 متری صدوق-میدان مفید-دانشگاه خیلی بین المللی مفید-سالن آمفی تئاتر
شماره تماس:2925761(0251)داخلی286

این برنامه مستقیما از شبکه ی 9 سیما پخش خواهد گردید!ضمنا ناهار ماهار نمی دیم ها.


با تشکر از تمامی دوستانی که نظر دادندند...

وبلاگ حریم دوست -- وبلاگ خاطراتچی -- وبلاگ شب یلدا -- وبلاگ غالبون توضیح:منم شوخی کردم دوست جون! -- وبلاگ خیال آبی -- وبلاگ نجوای شاکی -- وبلاگ در انتظار یار -- وبلاگ ماندنی -- وبلاگ آیین بهشت -- وبلاگ به رنگ انتظار -- وبلاگ کوهستان توضیح:چه پسر مودب و خوبی... -- وبلاگ فریاد خاموش،روایت دلتنگی -- وبلاگ آشنایی با پدر زمان -- وبلاگ زمان بی کرانه،ایران جاودانه -- وبلاگ تنها برای همیشه -- وبلاگ بچه های آسمان

۲۳ نظر ۳۰ ارديبهشت ۸۵ ، ۰۰:۳۰
حسن میثمی

بسم الله

هنگامی که امام حسن(علیه السلام)شهید شد،امام حسین(علیه السلام)صبق وصیت،جنازه ی ایشان را برای تجدید عهد،کنار مزار رسول خدا(صلی الله علیه و آله)بردند.مروان(حاکم مدینه)با دستیارانش گرد هم آمدند و لباس جنگ پوشیدند تا به قول خودشان از دفن کردن جسد امام در آن مکان جلوگیری نمایند.عایشه و مروان با گفتن حرف های تندی قلب امام حسین(علیه السلام)را رنجاندند.اما امام حسین(علیه السلام)،ابن عباس و محمد حنفیه پاسخ آن ها را دادند و به آن ها فهماندند که قصد دفن جنازه را ندارند.

آن گاه امام حسین(علیه السلام)به همراه بنی هاشم،جنازه ی امام را به سمت قبرستان بقیع بردند.به روایت محدث قمی مخالفان جنازه ی آن حضرت را تیرباران کردند.به طوری که هنگام دفن هفتاد چوبه ی تیر از پیکر مطهرش بیرون آوردند.

همیشه هدف انسان از مطالعه ی تاریخ،گرفتن عبرت بوده و هست.از این واقعه ی تاریخی و مطالعه ی زندگی امام حسن(علیه السلام)درس های زیادی می توان گرفت.از جمله ی این درس ها این است که ما چه قدر امام زمان خود را می شناسیم و بیعت ما با او تا چه حد محکم است؟خود را جای مردم آن زمان و لشکریان امام حسن(علیه السلام)قرار دهید.در آن زمان چه تصمیمی خواهید گرفت؟

پایان


مشق شب:وای بر شما...وای بر ما...

امام حسن(علیه السلام)در خطاب به مردم:

وای بر شما!شما نمی دانید که چه کرده ام؟!سوگند به خدا پذیرش صلح من،برای شیعیانم بهتر است از آن چه خورشید بر آن می تابد و غروب می کند.

بحارالانوار،ج44،صص2و19


با تشکر از تمامی دوستانی که تشریف آوردند و نظر دادند:

وبلاگ پیام گل سرخ -- وبلاگ در انتظار یار -- وبلاگ کیمیای ناب -- وبلاگ صلیب نقره ای >>با تشکر از شعر زیباشون -- وبلاگ طرز تهیه ی غذا و شیرینی به درخواست شما >>به نکته ی خوبی اشاره کردند. -- وبلاگ درد... -- وبلاگ به سپیدی یاس،به سرخی خون -- وبلاگ ماندنی -- وبلاگ حکمت تازیانه -- وبلاگ طلبه ای از نسل سوم -- وبلاگ آیین بهشت -- وبلاگ در کوچه باغ های بیابان -- وبلاگ مهراوه ی من -- وبلاگ خاطرات جبهه -- وبلاگ فوتبال ایران و جهان -- وبلاگ کوهستان >>سلام علیکم و رحمه الله اخوی!آلاله ی من...!!!! -- وبلاگ غریبه >>دوست جون!شما نمی خواد نگران من باشی.خودتو بچسب داداش -- وبلاگ به نام حضرت دوست -- وبلاگ سید و سایتش -- وبلاگ مچول کوچول

۱۹ نظر ۲۲ ارديبهشت ۸۵ ، ۲۱:۲۲
حسن میثمی

بسم الله

بررسی بسیار اجمالی دلایل صلح امام حسن(علیه السلام) - قسمت دوم(آخر)

3-صلح به معنای آتش بس...

وقتی یک فرمانده ی جنگ از نظر نیروهای رزمنده در شرایط سختی قرار گرفت،در برابر او یکی از این سه راه وجود دارد:
1-ادامه ی جنگ
2-تسلیم دشمن شدن و ترک صحنه
3-پذیرش آتش بس مشروط به شرط

امام حسن(ع)،در مورد راه اول به خاطر پراکندگی نیروها به بن بست رسید زیرا انتخاب چنان راهی نابودی کامل به همراه داشت.انتخاب راه دوم نیز با رسالت و بینش امام سازگار نبود.به ناچار ایشان راه سوم را برگزیدند و پیشنهاد دشمن را پذیرفتند.

4-توجه به سیاست داخلی و خارجی

سیاست خارجی:اسناد و شواهدی که در دست است نشان می دهد که دشمن خارجی شکست خورده و زخم دیده از جانب اسلام،یعنی ابر قدرت روم شرقی(در آن زمان)در انتظار فرصت بود تا با یک شبیخون وسیع مسلمانان را غافلگیر کند.با توجه به رسالت امام که حفظ اسلام است و با لحاظ کردن تعداد نیروها،اهمیت و ضرورت صلح بیش تر بارز می گردد.
سیاست داخلی:سپاه امام حسن(ع)از چند دسته تشکیل شده بودند:
1-شیعیان راستین/2-خوارج/3-گروه پیرو رییس قبیله ی خود/4-گروه دستخوش شک و تردید/5-گروه طماع که در انتظار کسب غنایم بودند

در میان این گروه ها تنها به گروه اول اطمینان بود.ولی تعداد این گروه به قدری اندک بود که یارای مقابله با سپاه معاویه را نداشت.به علاوه طولانی شدن جنگ صفین در زمان خلافت امیر المومنین علی(ع)و قبل از آن،چنگ های جمل و نهروان،سپاه عراق را خسته کرده بود.آن ها روحیه ی جنگ نداشتند.

صلح امام حسن(ع)و قیام امام حسین(ع)؛این تناقض نیست؟

در این جا این سئوال مطرح می گردد که چه طور امام حسین(ع)با وجود یاران اندک قیام کرد اما امام حسن(ع)صلح اختیار کرد؟

پاسخ را در چند محور به طور خلاصه مطرح می کنیم:
1-امام حسین(ع)در زمان صلح در کنار برادرش حاضر بود و بدون شک او را امام معصوم می دانست و نه تنها با موضع گیری های برادر مخالفت نکرد بلکه همواره مطیع او بود.
2-پس از شهادت امام حسن(ع)که در سال 50 هـ.ق رخ داد امام حسین(ع)مدت 10 سال در عصر خلافت معاویه،سیاست صلح را کنار نگذاشت و هیچ گاه به قیام مسلحانه با معاویه دست نزد.پر واضح است که اگر صلح امام حسن(ع)مورد قبول برادر کوچکش نبود امام حسین(ع)علیه معاویه قیام می کرد.
3-معاویه دو رو و منافق بود.او همیشه تظاهر به اسلام می کرد و در صورتی که امام حسن(ع)مانند برادرش قیام می کرد به جز از دست دادن یارانش و خود و گمراه نمودن اسلام هیچ سودی نمی برد.اما یزید علنا اصول اسلام را نفی می کرد.علنا شراب خواری و شهوت رانی می نمود و با وقاحت تمام به مقدسات توهین می کرد.مردم در قیام امام حسین(ع)با یزید می دانستند که جنگ امام برای حفظ اسلام است اما در زمان امام حسن(ع)عکس بود.
4-امام حسن(ع)صلح را -همان طور که گذشت-مشروط به شرایطی قبول کرد اما یزید به امام حسین(ع)صلحی پیشنهاد نکرد.بلکه با کمال گستاخی برای ولید بن عتبه،فرماندار مدینه نوشت:«از حسین بن علی[علیه السلام]بیعت[بدون قید و شرط]بگیر و گرنه به او مهلت نده.»با این شرایط امام حسین(ع)می دانست که قیام او بیدار کننده ی مردم است.همانند صلح امام حسن(ع).

ادامه دارد...


مشق شب:امام زمان(عج)یار این جوری نمی خواهد...

امام حسن(ع):

به اعتقادم،سوگند به خدا معاویه برای من بهتر از این یاران است.این ها می پندارند شیعه ی من هستند ولی در طلب قتل من بوده و اموال و لباس و فرش زیر پای مرا غارت می کنند.

احتجاج طبرسی،ج2،ص10


با تشکر از تمامی دوستانی که نظر دادند:

وبلاگ فرزند صالح -- وبلاگ یک دنیا پدر -- وبلاگ نجوای شاکی -- وبلاگ آیین بهشت

۲۳ نظر ۱۴ ارديبهشت ۸۵ ، ۲۲:۱۴
حسن میثمی

بسم الله

بررسی بسیار اجمالی دلایل صلح امام حسن(علیه السلام) - قسمت اول

صلح امام حسن(علیه السلام)،مسئله ای بوده که همیشه مورد سئوال و شبهه قرار می گرفته است.سئوال هایی از این قبیل که چرا با این که امام می دانست معاویه از طاغوت های ستمگر بوده است با وی صلح نموده یا این که چرا امام حسین(علیه السلام)با یزید صلح نکرد اما امام حسن(علیه السلام)با معاویه صلح نمود.هم چنین بعضی از مورخین و تحلیل گران در بین تحلیل های خود آیات و روایاتی را دال بر نهی شدن سازش با طاغوت می آورند.

بحث های زیادی حول این واقعه ی تاریخی که در 25 ربیع الاول سال 41 هـ.ق اتفاق افتاده است انجام گرفته است.در این جا خلاصه ای از مباحث مطروحه آورده می شود.به امید آن که این اختصار و اجمال اولا خوانندگان را قانع کند و ثانیا محرک این شود که خوانندگان محترم به مطالعه ی بیش تر در این مقوله بپردازند.1

1-فرق بین صلح و سازش

در آغاز،باید به این مطلب توجه کرد که صلح اسلامی با سازش تفاوت بسیار دارد.سازش به معنی یک نوع مداهنه و مجامله و دورویی کردن و چاپلوسی است.اما صلح اسلامی که امام حسن(علیه السلام)آن را پذیرفت هرگز به معنی سازش نبود.بلکه چون صلح حدیبیه ی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)با مشرکان مکه،بر اساس شرایطی بود که موجب حفظ نیروها و کسب امتیاز می گردید.
با توجه به زندگی و چگونگی برخوردهای امام حسن(علیه السلام)با معاویه و اصحابش در زمان صلح می توان فهمید که امام،هیچ گاه در مقابل معاویه سازش و کرنش نکرده است و مواضع اتخاذ شده در مواقع مختلف نشان گر آن است که در هیچ مصداقی امام حسن(علیه السلام)با معاویه سازش نکرده است.

2-صلح بی قید و شرط؟

آن صلحی که به معنی تسلیم بی قید و شرط باشد و انسان خود را به نام صلح،مطیع زورمندان کند صلح بسیار زشتی است.چه بسا با انجام صلح بدون هیچ قید و شرط،خسارات وارد شده به فرد بیش تر از زمان جنگ باشد.
همان طور که می دانید امام حسن(علیه السلام)،پذیرش صلح را مشروط به 4 شرط دانست که در قسمت های قبلی ذکر شده است؛گر چه این 4 شرط هیچ کدام از طرف معاویه اجرا نشد.

ادامه دارد...

1-مراجعه کنید به:صلح امام حسن(علیه السلام)،نرمش قهرمانانه ی تاریخ-نوشته ی حضرت آیت الله سید علی خامنه ای
نگاهی بر زندگی امام حسن(علیه السلام)-نوشته ی محمد محمدی ری شهری


مشق شب:شما شک دارید؟

پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله)با اشاره به امام حسن(علیه السلام)فرمودند:

همانا این پسرم آقاست.گویی خداوند به وسیله ی او،صلح را بین دو گروه از مسلمانان برقرار می سازد.

اعلام الوری،ص210


ببخشید!یک لحظه

گروه فرمانروایان عالِم،در سایت پردیس من به راه افتاد.اگر دوست داشتید عضو شوید و بحث و گفت و گو کنید.ان شاءالله حداکثر تا یک ماه دیگر سایتش هم راه می افتد.برای دیدن این گروه این جا را کلیک کنید.


با تشکر از تمامی دوستانی که نظر دادند:

دلم گرفت ای هم نفس -- غالبون -- آق بابا -- صلیب نقره ای -- بچه های آسمان توضیح:آقا میثم تبریک می گم قهرمانی تیم ات رو! -- یک گاز از سیب سرخ عشق -- سید و سایتش -- هیئت محبان الرض(علیه السلام) -- کامپیوتر و اینترنت -- خاطراتچی -- طلبه ای از نسل سوم -- الفاتح -- مهراوه ی من -- مچول کوچول -- بی نام و نشان -- لبخند ماه -- درد... -- تنها برای همیشه -- یک دنیا پدر -- سلام توضیح:خودتی! -- نجوای شاکی -- سرزمین نور -- پیام گل سرخ -- گنجینه ی نور -- چند روز تا ازدواج سید توضیح:آقا یکی پیدا نشد به ما بگه این سید کیه؟ -- صبای فاطر -- موووووبایل -- یک مخالف احمدی نژاد توضیح:آقای مخالف احمدی نژاد!از انتقادت ممنون.کاشکی یه آی دی یا ایمیلی از خودت می گذاشتی.انتقادت رو هم تا حدی قبول دارم.حق با توئه1

1-این مخالف محترم در کامنتشون این گونه نوشته بودند:...این خفن موضوعات که تا فیها خالدون بعضی ها رو سوزوند!!!!!!!!
در وبلاگی که به نام مقدس کریم اهل بیت مزین است از اخلاق به دور است که از این الفاظ بی ادبانه استفاده شود می توانید بگویید موضوعاتی که به ذائقه بعضی ها خوش نمی آید !مگر اینکه بخواهید به یک پستی هرچند کوچک در این دستگاه برسید !

۶ نظر ۰۸ ارديبهشت ۸۵ ، ۲۲:۰۸
حسن میثمی