امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۶ ثبت شده است

سال چهارم-(دوره ی جدید)-شماره ی پنجم-بها:2 دقیقه

بسم الله

امام با ما سخن گفته است،کاش حرف های او را بفهمیم
...او به فرزندش گفت،به فرزندانش!

خیلی سخت است هر چه بگویی هیچ کس،هیچ نفهمد.شاید برایت پیش آمده باشد.حرفی را می خواستی به کسی بفهمانی،اما او نمی فهمد.یا کر است،یا زبان تو را بلد نیست.آن وقت است که کفرت در می آید!و احساس تنهایی می کنی.سخت است.نه؟...امام خمینی(ره)هم خیلی با ما - جوان های ظاهری - و آن هایی که هنوز گیسوان دلشان مشکی است حرف زده است.مانند یک پدر.گوش شنیدنش را داری؟؟

1. ...ما یک عمر رو به جهنم سیر می کنیم و یک عمر نماز،که بزرگ ترین یادگاه خدای متعال است،پشت به حق و خانه ی او - جل و علا - و رو به خود و خانه ی نفس به جا می آوریم و چه دردناک است که نماز ما که باید معراج ما باشد و ما را به سوی او و بهشت لقای او برد،به سوی خود ما و تبعیدگاه جهنم برد...

2. پسرم!تا نعمت جوانی را از دست ندادی فکر اصلاح خود باش که در پیری همه چیز را از دست می دهی...

3. فرزندم!با قرآن،این بزرگ کتاب معرفت آشنا شو،اگر چه با قرائت آن.و راهی از آن به سوی محبوب باز کن و تصور نکن که قرائت بدون معرفت اثری ندارد که این وسوسه ی شیطان است...

برگرفته از کتاب سیره ی آفتاب،نشر معارف


مشق شب: نداریم!سه مورد فوق را دوباره بخوانید.سه باره بخوانید...کاش حرف های او را بفهمم...خدایا!کمکم کن!

ببخشید!چند لحظه! می خواستم این هفته هم درباره ی طرح امنیت اجتماعی ناجا بنویسم.با رویکرد مذهبی.اما هم مطالعاتم ناقص بود،هم باید از چند نفر چند سئوال را می پرسیدم.موکول می شود به هفته ی آینده،جمعه:28 اردیبهشت.


با تشکر از دوستانی که نظر دادند:

وبلاگ مهر و محبت -- وبلاگ ناله -- مدیریت سایت نجوا -- وبلاگ شب های شعر شاعر شنیدنی است -- وبلاگ امام حسن مجتبی(علیه السلام) -- وبلاگ سرزمین نور -- وبلاگ ارتباطات نوین -- وبلاگ مونسم خدا -- وبلاگ پیام گل سرخ -- وبلاگ پله پله تا ملاقات خدا -- وبلاگ راهیان نور -- وبلاگ Speedex -- وبلاگ تا صبح انتظار

۱۹ نظر ۲۱ ارديبهشت ۸۶ ، ۱۸:۰۲
حسن میثمی

سال چهارم-(دوره ی جدید)-شماره ی چهارم-بها:6 دقیقه

بسم الله

جستاری پیرامون طرح امنیت اجتماعی ناجا
چند قدم تا بهشت!!

چندی است در جای جای تهران،چند خودروی گشت پلیس می بینیم که پشت شیشه ی آن ها نوشته «گشت ارشاد».در کنار این خودروها اگر کمی چشم بچرخانید چند آقای اتوکشیده ی ناجا را خواهید دید و چند بانوی کماندو که از آن آقاها مخوف تر هستند و دارند یک بانوی دیگر را که وضع ظاهری مناسبی ندارد،ارشاد می کنند.

هم زمان با شروع شدن این طرح،خیلی ها در این زمینه قلم زدند و خیلی ها هم سخن راندند.مانده بودیم ما که نظر خودمان را اعلام بفرماییم تا جامعه ی جهانی مطابق با آن گام بردارد!!!برای همین گفتیم یک شماره هم در این باره برویم.ان شاءالله در شماره یا شماره های بعدی هم درباره ی این موضوع خواهیم نوشت.البته کمی با رویکرد مذهبی تر.فعلا اجتماعی اش را داشته باشید!

نظر شما درباره ی این طرح چیست؟
خوب،بد،زشت!

این طرح یا خوب است،یا بد؛یا چیزی بین این دو.حالا می گوییم چرا خوب،چرا بد!
بد است.چون...

-اوایل انقلاب هم مشابه این کارها انجام می شد.اما نه این قدر پاستوریزه.عده ای که دغدغه ی جامعه ی مذهبی را داشتند می ریختند در خیابان ها و موهای آن دسته از بانوانی که روسری شان کوتاه بود را می بریدند یا پایشان را می کردند داخل سطل پر از سوسک.الآن داریم جوابش را می بینیم.البته الآن به آن شدت نیست اما نفس کار فرقی نمی کند.

-دیگر هر عقل سلیمی می داند این کارها مقطعی است.تا کی ناجا می خواهد این نیروها را در معابر شهر این قدر مودب و موقر نگه دارد؟سه ماه تابستان که تمام شود همه ی این ها برمی گردند سر پست اصلی شان.کلاه کج ها را تابستان سه سال پیش یادتان هست؟با آن خودروهای خفن شان.

-مثل زلزله که هر وقت اتفاق می افتد یاد بازسازی بافت فرسوده ی شهری می افتیم،هر وقت هم تابستان می شود،یاد کار فرهنگی و این ها می افتیم.از اول انقلاب چه قدمی در راه تبیین ماهیت حجاب برداشته ایم که الآن-که حدود 30 سال می گذرد-نتیجه اش را ببینیم؟

-اگر خیلی خوش بینانه بخواهیم نقطه ی پایان این طرح-که محجبه شدن همه ی بانوان تهرانی است-را ببینیم،خوش به حال آن هایی می شود که دوست دارند در جامعه شان دست در جیبشان بکنند،قدم بزنند و همه چیز باب میلشان باشد.آن هایی که حاضر نیستند کمی خودشان را بسازند،اما علاقه دارند جامعه شان در نقطه ی ایده آل قرار داشته باشد.جامعه ای با پوسته ی عالی.اما درونی...!

-برای بانوان غیرمحجبه،یک راه فرار از دست ماموران وجود دارد؛که وقتی راه فرار را بررسی می کنیم،می بینیم که یک سوراخ بزرگ است که صدها فیل از آن به راحتی عبور می کنند.کاری ندارد که!خانم پلیسه به شما که گیر داد بگویید چشم!می روم خانه لباس و مانتویم را عوض می کنم.بعد بروید پی کارتان.هر جا که دیدید بهتان گیر دادند بگویید:چشم.می روم خانه لباس و مانتویم را عوض می کنم.بعد آخر تابستان می شود و تمام می شود همه چیز!

اما؛خوب است.چون...

-ما ایرانی ها خیلی قانون شکن شده ایم.بخواهیم یا نخواهیم جزو قوانین اجتماعی ماست که بانوان و آقایان با لباس های عرف جامعه،در جامعه حاضر شوند.اگر قانون را قبول ندارید مثل 30 سال پیش انقلاب کنید.فقط فرقش با 30 سال پیش این است که آمریکا،انگلیس،اسرائیل و همه ی دار و دسته شان شدیدا از هر حرکتی در این راستا-یعنی انقلاب-حمایت می کنند.اما آن موقع این خبرها نبود.مردم خودشان بدون هیچ حمایتی خواستند؛شد! اگر هم قانون را قبول دارید موظف هستید به آن عمل کنید.اگر هم مردد هستید،همان قبول کنید بهتر است!

-ناجا حق دارد با این موارد برخورد کند.چون این جریان مخالف قانون است.فرهنگ سازی به عهده ی ناجا نیست.نمی شود به خاطر کوتاهی یک نهاد،نهاد مسئول دیگر را از وظیفه اش باز داشت.

-بعضی از این بانوان و آقایان،دیگر شورش را درآورده اند.خودشان را طوری درست می کنند که واقعا فقط باید دید.وقتی بانویی چشمش به مامور ناجا می خورد و می خواهد روسری اش را بکشد جلو،از پشت کم می آید و بالعکس و یا آقایی که لباس بدون آستین پوشیده است چه برخوردی باید با او شود؟آیا نباید برای امنیت روانی دیگران هم محدودیتی قائل شد؟

اما همه ی این ها به کنار.جامعه ی ما از موضوعی دارد رنج می برد که جوامع دیگر کم تر دست به گریبان آن هستند.و آن نداشتن دید علمی است.وقتی بانویی نمی داند حجاب یعنی چه و فقط حجاب را در پوشیدن چادر مشکی و پوشیه زدن می داند،عمده ی تقصیر متوجه خود اوست.مگر در مملکت ما کم کتاب و سخنرانی خوب و معتبر درباره ی حجاب نوشته و ایراد شده است؟دسترسی به آن ها چگونه است؟مگر خرید یک کتاب حجاب از استاد مطهری چقدر هزینه برای یک خانواده دارد؟

البته در این زمینه،کم کاری های رسانه های عمومی،جامعه ی مطبوعاتی،جامعه ی دانشگاهی و بالاخص طلاب و روحانیون را نمی شود نادیده گرفت.

پرسه در اینترنت...
می خواهید درباره ی حجاب بدانید؟؟

مقالات در این زمینه:
1.حجاب / کتاب نیوز / استاد شهید مرتضی مطهری
2.مسئله ی حجاب آن طور که هست / کتاب نیوز / مصطفی حریری
3.تاریخچه ی حجاب و عفاف در ادیان و اقوام گذشته / هیئت بلاگ / عباس رجبی
4.نتیجه ی حجاب،سلامت جامعه است / ایسنا / خبر آرشیوی
5.حجاب در قرآن / شبکه ی رشد / سعادتی

یک سایت خوب در این زمینه:
پایگاه اطلاع رسانی حجاب شیعه

مشق شب:من روزی چند ساعت «فکر» می کنم؟؟امتحان کنیم.بعد از هر فریضه ی نماز 1 دقیقه «فکر» کنیم.توصیه به مطالعه نمی کنم.چون خودم اهل مطالعه نیستم(خاک بر سر من!)از قدیم گفته اند حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.اما توصیه می کنم فکر کنید.من تجربه اش کردم.به خدا خیلی خوب است.

امام حسن‏ علیه السلام فرمود:

شما را به پرهیزکارى و ترس از خدا و ادامه تفکر و اندیشه سفارش مى ‏کنم زیرا تفکر و اندیشه ‏سرچشمه همه خوبی ها است.

از هر معصوم چهل حدیث، ص‏114


با تشکر از دوستانی که در مطلب گذشته کامنت گذاشتند.

وبلاگ حرم دل -- وبلاگ مهر و محبت -- وبلاگ به یاد ارباب تشنه لب -- وبلاگ امام حسن مجتبی(علیه السلام) -- وبلاگ پله پله تا ملاقات خدا -- وبلاگ مردان آسمانی -- وبلاگ همکلاس -- وبلاگ من خلوت نشین -- وبلاگ رهیاد -- وبلاگ کیمیای قلم -- وبلاگ ناله -- وبلاگ صلیب نقره ای -- سایت علویون -- وبلاگ ترنم ترانه -- وبلاگ دریچه ای به سوی ملکوت -- وبلاگ پساغزل -- وبلاگ شب های شعر شاعر شنیدنی است -- وبلاگ شهید مهدی آنیلی -- وبلاگ نجوای شبانه

۱۵ نظر ۱۴ ارديبهشت ۸۶ ، ۲۳:۵۰
حسن میثمی

سال چهارم-(دوره ی جدید)-شماره ی سوم-بها:5 دقیقه

بسم الله

کرم نما و فرود آی...
ویژه نامه ی ورود پر برکت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)به قم

نمی دانم!قسمت چه بود که سر از قم درآوردیم.در و تخته جور شد تا - به شرط حیات - چهار سال،بلکم بیش تر قمی شویم.خیلی دوست داشتم برای حضرت معصومه(سلام الله علیها)یک پست ویژه بروم.هفته ی گذشته قصد داشتم.اما کامپیوترم خراب شد.برای همین اگر می بینید مطلب با تاخیر یک هفته ای است،تعجب نکنید.در بخش اول ویژه نامه،یک تاریخچه ی جمع و جور از چگونگی ورود حضرت به قم را می بینید.در بخش دوم احادیث مربوط،و در بخش سوم چند حدیث سر تو ستون!از دستش ندهید.وقتی که می گیرد ارزش دارد.

می دانید کریمه ی اهل بیت(سلام الله علیها)در راه ورود چه سختی هایی را تحمل کرده است؟
دل را چراغانی کنید...

در سال 201 هـ.ق امام رضا(علیه السلام)نامه ای برای خواهرش حضرت معصومه(سلام الله علیها)فرستادند و از او خواستند که به سوی طوس عزیمت نماید.به مجرد رسیدن نامه ی امام هشتم(علیه السلام)،حضرت معصومه(سلام الله علیها)به همراهی 5 تن از برادران و تعدادی از برادرزادگان و تنی چند از غلامان و کنیزان سفر به ایران را آغاز نمودند تا آن که به شهر ساوه رسیدند.

مردم شهر ساوه که در آن زمان به واسطه ی حاکمان خود،دشمنان سرسخت اهل بیت(علیهم السلام)بودند به کاروان حضرت معصومه(سلام الله علیها)حمله ور شده و پس از جنگی سخت همه برادران و برادرزادگان آن حضرت که 23 تن می شدند را به شهادت رساندند.حضرت معصومه(سلام الله علیها)بر اثر این فاجعه و به واسطه ی مسمومیت به شدت بیمار گردیدند.

هنگامی که مردم قم از این فاجعه ی دلخراش آگاه شدند به سوی ساوه شتافتند و آن حضرت را با احترام فراوان و در میان استقبال پر شور مردم در 23 ربیع الاول 201 هـ.ق به قم آوردند.محل اقامت این بانوی بزرگوار هم اکنون در میدان میر قم،به مدرسه ی «ستیه» یا مدرسه ی «خانم» موسوم گردیده و به «بیت النور» شهرت یافته است.1

از فضیلت حرم حضرت چه می دانید؟
امامان ما گفته اند...

1.امام صادق(علیه السلام):خدا را حرمی است و آن مکه است،رسول خدا را حرمی است و آن مدینه است،امیر مومنان را حرمی است و آن کوفه است،و برای ما اهل بیت حرمی است و آن قم است.به زودی بانویی به نام فاطمه از تبار من در آن جا دفن می شود.هر کس او را «زیارت»کند،بهشت بر او واجب می شود.2

2.امام صادق(علیه السلام):...آگاه باشید که حرم من و حرم فرزندانم پس از من قم است.در آن بانویی از فرزندانم به نام فاطمه دختر موسی رحلت می کند.با شفاعت او همه ی شیعیان ما وارد بهشت می شوند.3

قم،شهری است که هنوز نشناخته ایم اش!
پناهگاه فاطمیون

این حرف ها،حرف های من نیست.حرف های یک عالم و عارف هم نیست.فرموده های امامان ماست.آن هم از منابع معتبر و موثق.احتمالا احادیثی هم هست که کم تر شنیده اید.

1.امام صادق(علیه السلام):هنگامی که بلا و مشقتی به شما رسید،بر شما باد به قم!که آن پناهگاه فاطمیون و آسایشگاه مومنان است.4

2.امام صادق(علیه السلام):به زودی کوفه از علم خالی و آن گاه علم در شهری به نام قم ظاهر می شود و سرچشمه ی علم و فضیلت می گردد تا جایی که در روی زمین یک نفر ناآگاه در دین باقی نمی ماند،حتی بانوان پرده نشین.و این آستانه ی ظهور قائم ما خواهد بود.5

3.امام صادق(علیه السلام):...در آن زمان،خداوند قم و اهل قم را قائم مقام حجت قرار می دهد...سپس علم از قم به تمام شرق و غرب عالم سرازیر می شود و حجت خدا بر مردم تمام می گردد...6

4.امام موسی بن جعفر(علیه السلام):قم،آشیانه ی آل محمد و پناهگاه شیعیان است.و لکن گروهی از جوانانشان به سبب معصیت پدرانشان و تحقیر و مسخره کردن بزرگان و پیشوایانشان هلاک می شوند.در عین حال خداوند شر دشمنان و هر گونه بدی را از ایشان دفع می کند.7

5.امام صادق(علیه السلام):احدی برای قم و اهل قم اراده ی بدی نکند،مگر این که خداوند او را خوار سازد و از رحمت خویش دور نماید.هیچ ستمگری اراده ی بدی به آن ها نمی کند،جز این که عقوبتش جلو می افتد.و این تا هنگامی است که به برادران خود خیانت نکنند که اگر چنین کنند،خداوند ستمگران بد سرشت را بر آن ها مسلط سازد.8

پاورقی:
1-مهدی پور،زندگانی کریمه ی اهل بیت(سلام الله علیها)،صص 142-144
2-ناصر الشیعه،تاریخ قم،ص 214
3-علامه مجلسی،بحارالانوار،ج60،ص216
4-همان،ص215
5-همان،ص213
6-همان
7-همان،ص214
8-همان،ص215


مشق شب:چند حدیث که در خود ویژه نامه آوردیم.برای همین مشق شب این هفته یک کمی فرق می کند.دو بیت شعر است از پیر جماران؛از رهبر خوبمان،امام خمینی(ره).اگر خواندید و لذت بردید یک صلوات به روح امام هدیه کنید.این مشق شبش است.

پرده بردار از رخ و ما مردگان را جان ببخشا *** ای که قلب عالم امکانی و جان جهانی!

حوزه ی علمیه ی قم را عَلَم فرما به عالم! *** تا کند فُلک نجات مسلمین را بادبانی

روح الله الموسوی الخمینی


با تشکر از تمام دوستانی که زحمت کشیدند و نظر دادند:

مدیریت سایت نجوا -- وبلاگ حرم دل -- وبلاگ شب های شعر شاعر شنیدنی است -- وبلاگ تا صبح انتظار -- وبلاگ منتظران -- وبلاگ مونسم خدا -- وبلاگ من خلوت نشین -- وبلاگ ناله -- وبلاگ صلیب نقره ای -- وبلاگ غالبون -- وبلاگ بت بزرگ -- وبلاگ به یاد ارباب تشنه لب -- وبلاگ پله پله تا ملاقات خدا -- وبلاگ مهرداد دولت آبادی -- وبلاگ آب و شراب -- وبلاگ تسنیم

۲۴ نظر ۰۱ ارديبهشت ۸۶ ، ۰۰:۲۰
حسن میثمی