امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

حدیث1-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:رأس خردمندى،همزیستى نیکو با مردم است.

کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج‏2، ص 147


حدیث2-امام حسن(علیه السلام) فرمودند:هرگاه خواستى عزّتى پیدا کنى،بدون این که عشیره‏ اى داشته باشى، و هیبتى پیدا کنى، بدون این که سلطنتى داشته باشى، از خوارى نافرمانى خدا خارج شو و داخل عزّت طاعت خدا گرد.

بحار الأنوار، ج‏44، ص 138، باب 22، ح 6


حدیث3-امام حسن‏ علیه السلام فرمود:شما را به پرهیزکارى و ترس از خدا و ادامه تفکر و اندیشه سفارش مى ‏کنم زیرا تفکر و اندیشه ‏سرچشمه همه خوبی ها است.

از هر معصوم چهل حدیث، ص‏114


حدیث4-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:هیچ قومى با همدیگر مشورت نکنند، مگر آن که به رشد و کمالشان هدایت شوند.


حدیث5-امام حسن(علیه السلام)فرمود: هر که با علماء بسیار مجالست نماید، سخنش و بیانش در بیان حقایق آزاد و روشن خواهد شد، و ذهن و اندیشه اش باز و توسعه مى یابد و بر معلوماتش افزوده مى گردد و به سادگى مى تواند دیگران را هدایت نماید.

إحقاق الحقّ : ج 11، ص 238، س 2


حدیث6-از حضرت امام حسن(علیه السلام)پیرامون بُخل سؤال شد.در جواب فرمود:معناى آن چنین است که انسان آنچه را به دیگرى کمک و انفاق کند فکر نماید که از دست داده و تلف شده است و آنچه را ذخیره کرده و نگه داشته است خیال کند برایش باقى مى ماند و موجب شخصیّت و شرافت او خواهد بود.

أعیان الشّیعة: ج 1، ص 577، بحارالأنوار: ج 75، ص 113، ح 7


حدیث7-امام حسن(علیه السلام)فرمود:اى فرزند آدم!از موقعى که به دنیا آمده اى،در حال گذراندن عمرت هستى.پس از آنچه دارى براى آینده ات[قبر و قیامت]ذخیره نما.همانا که مؤمن در حال تهیه ی زاد و توشه است؛ولیکن کافر در فکر لذت و آسایش است.

نزهة الناظر و تنبیه الخاطر: ص 79، س 13
بحارالأنوار: ج 75، ص 111، ح 6


حدیث8-امام حسن(علیه السلام)فرمود:همانا محبّت و دوستى با ما [اهل بیت رسول اللّه(صلى الله علیه وآله)] سبب ریزش گناهان مى شود، همان طورى که وزش باد، برگ درختان را مى ریزد.

بحارالأنوار: ج 44، ص 23، ح 7


حدیث9-امام حسن(علیه السلام)فرمود:[مفهوم و معناى]سیاست آن است که حقوق خداوند و حقوق موجودات زنده و حقوق مردگان را رعایت کنى.

بحارالأنوار: ج 73، ص 318، ح 6


حدیث10-امام حسن(علیه السلام)فرمود:خداوند متعال ماه رمضان را براى بندگان خود میدان مسابقه قرار داد.پس عده اى در آن ماه با اطاعت و عبادت به سعادت و خوشنودى الهى از یکدیگر سبقت خواهند گرفت و گروهى از روى بى توجهى و سهل انگارى خسارت و ضرر مى نمایند.

تحف العقول:ص 234، س 14
من لا یحضره الفقیه: ج 1، ص 511، ح 1479


حدیث11-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:در طلب‌ مانند شخص‌ پیروز مکوش‌ ، و مانند کسى‌ که‌ تسلیم‌ شده‌ به‌ قدر اعتماد نکن‌ چون‌ به‌ دنبال‌ کسب‌ و روزى‌ رفتن‌ سنت‌ است‌ ، و میانه‌روى‌ در طلب‌ روزى‌ از عفت‌ است‌،و عفت‌ مانع‌ روزى‌ نیست‌ ، و حرص‌ موجب‌ زیادى‌ رزق‌ نیست‌ . به‌ درستى‌ که‌ روزى‌ قسمت‌ شده‌ و حرص‌ زدن‌ ، موجب‌ گناه‌ مى‌شود .

تحف‌ العقول‌ ، ص‌236


حدیث12-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:علم را با نوشتن مهار کنید.


حدیث13-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:انسان‌ تا وعده‌ نداده‌،آزاد است‌.اما وقتى‌ وعده‌ مى‌دهد زیر بار مسؤولیت‌ مى‌رود،و تا به‌ وعده‌اش‌ عمل‌ نکند رها نخواهد شد.

بحار الانوار، ج78،ص‌113


حدیث14-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:مصیبتها و ناملایمات‌ کلیدهاى‌ پاداش‌ و ثواب‌ هستند.

بحار الانوار ، ج78،ص‌113


حدیث15-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:اى‌ اهل‌ کوفه‌!بدانید که‌...وفاى‌ به‌ عهد جوانمردى‌ است..‌. .

ترجمة‌ الامام‌ الحسن‌ ، ص‌167


حدیث16-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:به‌ درستى‌ که‌ پر دیدترین‌ دیده‌ها آن‌ است‌ که‌ در خیر نفوذ کند،و شنواترین‌ گوش ها آن‌ است‌ که‌ تذکرى‌ را بشنود و از آن‌ سود برد،سالم ترین‌ دل ها آن‌ است‌ که‌ از شبهه‌ها پاک‌ باشد .

تحف‌ العقول‌ ، ص‌238


حدیث17-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:جایگاه هاى دانش و چراغ هاى درخشان هدایت ‏باشید زیرا روشنى بعضی از روزها از بعضى دیگرش بیش تر است.

 کافى، ج‏1، ص 301


حدیث18-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:سوگند به‌ خداوند!هر کس‌ ما را دوست‌ داشته‌ باشد،اگر چه‌ در دورترین‌ نقاط مانند دیلم‌ اسیر باشد،دوستى‌ ما براى‌ او مفید است.همانا محبت‌ ما گناهان‌ فرزندان‌ آدم‌ را از بین‌ مى‌برد،همان طور که‌ باد برگ‌ درختان‌ را مى‌ریزد.

بحار الانوار ،ج‌44 ،ص‌24


حدیث19-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:علم‌ و دانش‌ خود را به‌ مردم‌ یاد بده‌ و علم‌ دیگران‌ را یاد بگیر تا بدین‌ وسیله‌ هم‌ علم‌ خود را محکم‌ و استوار کنى‌ و هم‌ آنچه‌ نمى‌دانى‌ بیاموزى‌.

بحار الانوار ،ج‌78،ص‌111


حدیث20-از آن‌ حضرت‌ سؤال‌ شد:ترس‌ چیست‌؟فرمود:دلیرى‌ بر دوست‌ و گریز از دشمن‌.

تحف‌ العقول‌ ، ص‌227


حدیث21-مام حسن(علیه السلام)فرمودند:اى‌ کسانى‌ که‌ اهل‌ خوشگذرانى‌ و لذات‌ دنیا هستید،بدانید که‌ این‌ لذات‌ باقى‌ ماندنى‌ نیست،و مغرور شدن‌ به‌ سایه‌اى‌ که‌ زوال‌ پذیر است،حماقت‌ است‌.

اعلام‌ الدین‌ ،ص‌241


حدیث22-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:آغاز نمودن به بذل و بخشش پیش از درخواست و تقاضا،از بزرگ ترین شرافت و بزرگى هاست.

از هر معصوم چهل حدیث، ص 117


حدیث23-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)فرمودند:هیچ‌ بنده‌اى‌ حقیقتا مؤمن‌ نیست‌ مگر این که‌ نفس‌ خود را شدیدتر از محاسبه‌ بین‌ دو شریک‌ و یا محاسبه‌ مولا از بنده‌ خود مورد محاسبه‌ قرار دهد.

بحار الانوار ، ج‌70 ،ص‌72


حدیث24-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:رسول‌ خدا(ص)فرمود:محبت‌ و دوستى‌ ما اهل‌ بیت‌ را اختیار کنید،چون‌ هر کس خدا را در حالى‌ ملاقات‌ کند که‌ ما اهل‌ بیت‌ را دوست‌ داشته‌ باشد،با شفاعت‌ ما وارد بهشت‌ مى‌شود.

محاسن،ص61


حدیث25-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:اى‌ بندگان‌ خدا!از عبرت ها پند گیرید و از اثر گذشتگان‌ متوجه‌ شوید و به‌ وسیله‌ نعمت ها از نافرمانى‌ خدا باز ایستید و از پندها سود برید.

تحف‌ العقول‌ ،ص‌239


حدیث26-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:اى‌ پسر آدم!‌ از اعمال‌ حرام‌ دورى‌ کن‌ تا شخص‌ عابدى‌ باشى...و  آن چنان‌ با مردم‌ رفتار کن‌ که‌ دوست‌ دارى‌ با تو رفتار شود تا شخص‌ عادلى‌ باشى.

بحار الانوار ، ج‌78، ص‌112


حدیث27-امام حسن(علیه السلام)فرمودند:والاترین‌ مقام‌ نزد خداوند، از آن‌ کسى‌ است‌ که‌ بیش تر از همه‌ به‌ حقوق‌ مردم‌ آشنا باشد و در اداى‌ آن‌ حقوق، بیش تر از همه‌ کوشا باشد.

حیاة‌ امام‌ حسن‌ بن‌ على، ج1، ص319