امام حسن(ع)؛ سیب خوشبو

موضوعات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از نگاه «سیب خوشبو»

حضرت رسول اعظم(ص) فرمودند: ای حسن! تو «سیب خوشبو»، محبوب و برگزیده خالص قلب من هستی...

بایگانی
آخرین نظرات
  • ۳۱ خرداد ۹۵، ۱۹:۴۰ - بشرا
    افرین

آیا موج سبز تمام می شود؟

شنبه, ۲۳ آبان ۱۳۸۸، ۰۱:۰۱ ق.ظ

سال هفتم - (دوره ی جدید) - شماره ی شصت و دوم-بها:4 دقیقه

بسم الله

شماره شصت و دوم

مشق شب:تو و مردم...
امام حسن(علیه السلام) فرمود:
چنان با مردم رفتار نما که ‏دوست دارى با تو رفتار کنند.
از هر معصوم چهل حدیث، ص 114


اگر بخواهیم جوابش را در یک کلمه بگوییم، باید بگوییم: نه! دلیل آن هم این است که انگار از خودمان سئوال کنیم آیا می توان قلمرویی را تحت حاکمیت عده ای تصور کرد که گروه مخالفی نداشته باشد؟

مسلما جمهوری اسلامی در ادامه حیات خود، همیشه و تحت هر شرایطی و با روی کار آمدن هر دولتی، مخالفان و منتقدانی خواهد داشت. البته مسلما مخالفت با انتقاد تفاوت دارد. اما تفاوت موج سبز ایران این است که از این به بعد، مجموعه مخالفان و منتقدان دولت دهم و نظام جمهوری اسلامی تحت لوای پرچمی به نام "موج سبز" یا "راه سبز" گاه گداری خود نمایی خواهند کرد و مخالفت خود را نشان خواهند داد و آن چیزی که خود موج سبز و گروه مخاطبش - که دقیقا معلوم نیست دولت دهم است یا مجموعه حاکمیت - را سر در گم می کند، همین مخلوط شدن مجموعه مخالفان و منتقدان است.

اما آیا شیوه برخورد نیروهای امنیتی با تجمعات خیابانی صحیح است؟ بهتر است درباره شیوه برخورد نیروی انتظامی حرفی نزنم. چون احساس می کنم پلیس یک کشور، مسئولیت برقراری نظم و امنیت آن را به عهده دارد. اما همه حرف، شیوه برخورد مردمانی است که امروز به "لباس شخصی" موسوم اند.

موج سبز باید بداند که وقتی تجمع غیرقانونی می کند و می خواهد اعتراضش را نشان بدهد، باید یک نیروی غیرقانونی را هم تحمل کند: لباس شخصی! جماعتی که به ظاهر حمایت حاکمیت را پشت سر خود دارد؛ اما در باطن فقط و فقط دارد بدون هیچ دستور مشخص و بر اساس آن وظیفه ای که برای خود احساس می کند، از فرصت پیش آمده استفاده می کند و به خیابان می آید و "اغتشاشگر" را گوشمالی می دهد. در مقام این نیستم که بخواهم حق را به "لباس شخصی" ها یا "معترضان" بدهم. فقط می خواستم این حقیقت را بیان کنم که "موج سبز" اگر می خواهد اعتراضی بکند، همیشه باید یک جماعت را به سختی رو به روی خود بداند. این جماعت را نمی توان به راحتی "بسیجی" نامید.

علی ایحال، با علم به مناسب نبودن شیوه های برخورد فیزیکی و فکری نیروهای حامی دولت و حکومت، باید پذیرفت که دیگر نشان دادن اعتراض های موج سبز در خیابان ها و معابر عمومی، تنفر عمومی از آن ها را بالاتر می برد و به نظر می رسد تا جمعیت مذکور، وجهه اجتماعی مناسبی دارد، بهتر است در بستر نظام، شیوه های قانونی اعتراض و کانال های رسانیدن صدای خود به مسئولان را - با لحاظ تمام محدودیت های موجود - طراحی و اجرایی نماید. البته پیش نیاز این موضوع، جداسازی خط منتقدان و مخالفان است. از آن سو هم بدنه حاکمیت باید بخش "مردمی" این اعتراضات را بپذیرد و با مردم آن طور رفتار کند که دوست دارد با او رفتار شود.

دیگر ادامه ندارد!

۸۸/۰۸/۲۳

نظرات  (۱۱)

خوب بود
سلام
حسن جان شما که می دانی من اگه بخوام بی احترامی کنم مستقیم و بی ادبانه می کنم ... ولی آخه اخوی سیب خوشبو که جای اینچیزا نبود از قدیم ترا ... من فکر می کنم شانیتش بالاتر از این حرفاست ... شما هرچه قدر که دلت بخواهد می توانی در وبلاگت افاضت فرمایی ولی پیشنهاد می کنم از این جور افاضات می خوای بکنی تو یه وبلاگ دیگه بکنی سیب خوشبو همچنان خوشبو می ماند ...
در ضمن به قولت خودت همه حرفها زده شده و همه جدلها هم شده این مطالبی هم که شما نوشتی مطالب جدیدی نبود و پاسخ تمامی آنان چه بتواند اقناع کند و چه نتواند موجود است و داده شده ... یعنی به نظر می رسد حرفی نمانده که زده نشده ... دیگه وقت قضاوت است و وقت عمل کردن ... به نظرم هم احمدی نژاد شناخته شده است و هم میرحسین موسوی و هم آمریکا و اسرائیل ... حال وقت عمل است و یه جورایی قضاوت که کدام طرف رو انتخاب کنی و به چه سبکی عمل کنی ... نمی دونم توانستن منظورم رو برسونم یا نه
یا علی
واذ اردنا ان نهلک قریه امرنا مترفیها ففسقوا فیها فحق علیه القول
آیه 16 سوره اسراء
.
می فرماید :وقتی بخواهیم شهری را هلاک کنیم به مترفین یعنی آنها که درچشم مردم هستند می گوئیم آنان فسق می ورزند پس حجت برآنها تمام می شود .
.
.
شما هم اول یک بار از روی کتاب قانون روخوانی بکن بعد بگو چی قانونیه چی غیر قانونی
همون قانونی که داره به نفع یک عده خاص تموم می شه ویک عده ای فقط حق مردن دارن چون اون عده ی اول خودشون رو حق می دونن وجای امام علی (ع) نشستن و با یونیفورم وبی یونیفورم اجازه تعدی به حقوق مردم رو به خودشون می دن
وخیلی چیزهای دیگه که گفتنش بی فایده است
اما به قول حافظ
گفتم این مسند جم ،جام جهان بینت کو ؟
گفت افسوس که آن دولت بیدار بخفت !
.
.
چون ادامه نداشت انقدر حرف زدم با عرض پوزش فراوان
۲۴ آبان ۸۸ ، ۰۲:۰۷ سید محمد باقر موسوی
سلام حسن خوبی حسن ؟
من فکر می کنم تو خواستی یه جوری از دست این تحلیل خودتو خلاص کنی ! وگر نه حالا حالا ها حرف داشتی که بزنی !
یا علی
سلام
زیبا بود
تشکر
۲۴ آبان ۸۸ ، ۲۰:۴۱ فرزانه ناظری
سیاسی دوست ندارم اما این روزها همه چیز مستقیم و غیر مستقیم بiش مربوطه انگار حتی خودم ....
۲۶ آبان ۸۸ ، ۰۰:۰۱ انوشه میرمجلسی
سلام
چرا اینقدر سیاست ؟!
آیا انحصار طلبی ‌تان تمام می‌شود؟ آیا این‌که خود را حق مطلق بدانید تمام می‌شود؟ آیا دیگران را نجس دانستن تان تمام می‌شود؟ آیا دروغ گویی‌تان تمام می‌شود؟ آیا ریاکاری‌تان تمام می‌شود؟ آیا بی‌حرمتی‌تان به مخالفانتان تمام می‌شود؟ آیا ضایع کردن حقوق دیگران و به رسمیت نشناختن‌ حقوق‌ اولیه‌شان از جمله حق اعتراض تمام می‌شود؟ آیا دل‌های پر کینه‌یتان آیا همه را دشمن دیدن آیا سرکوب آیا شکنجه آیا سرپوش گذاشتن آیا دادگاه‌های استالینی‌تان تمام می‌شود؟
امیدوارم تمام شود و شاهد انسانیت‌تان باشیم.
سلام حسن عزیز
بالاخره هیچ وقت تمامی ندارد جریان مخالفت
اما چرا سبز؟
ولش کن دادش خسته شدیم و .......
دیدگاه های شما نشان می دهد که آدم اهل استدلال و نسبتا میانه رویی هستید. همین یک نشانه ی خوب است...
بس کنید!به خاطرخدابس کنبداین یکی به نعل یکی به میخ زدنتان را. انقدررویه عملکردوحشیانه دولت وپلیس و بسیج ماله نکشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی